top of page

KROCKETREGLER & FORTOLKNING

Indhold

Emne

Søgeord

Dato

Fortolkning

Diverse

2019-07-16

Hvornår er et slag gennemført.

Et enigt regeludvalg er kommet frem til følgende svar: Et slag er gennemført, når køllen er ført tilbage og frem igen inden berøring af kuglen. Begrundelse §9 stk 3: Hvis kuglen/kuglerne berøres af køllen i forbindelse med klargøring til slaget, er dette ikke et slag. Men kuglen/kuglerne må selvfølgelig ikke flytte sig, og spilleren bør absolut undgå at berøre kuglen/kuglerne med køllen før slaget.

Fortolkning

Krockeringe

2020-01-28

Krockere kugle efter passage af bue 14.

Rød kugle har passeret bue 14, men er først frispiller når kuglerne ligger stille og derfor er den ikke krockeret. Til grund for afgørelsen er § 3stk 6: Resultatet af et slag opgøres, når kuglen/kuglerne ligger stille. Dette er afgørende for om, den/de kan erklæres for • At være uden for banen • At have passeret en bue • At have opnået slag • At have mistet slag • Osv Fortolkning: Det er altid, når kuglerne ligger helt stille, at opførelsen over, hvad der er opnået ved slagt, kan gøre op.

Fortolkning

Krockeringe

2016-07-20

Krockere to gange

Rød ligger mellem bue 13 og 14 og er på vej til at blive frispiller. Blå slår gennem en bue, f.eks. midterbuen, op til rød og krockerer rød. I sit første slag slår blå den røde kugle gennem bue 14. Rød er nu frispiller. Spørgsmålet går på, om blå i sit 2. slag kan krockere rød én gang til, altså i samme 'runde'. Svar.: Kuglen kan kun krockeres én gang i hver omgang Af § 4 stk. 5 fremgår det at: ”En kugle kan kun krockeres én gang i hver omgang. Dog må kuglen igen krockeres, såfremt spillende kugle passerer en bue som led i spillet.”

Fortolkning

Krockeringe

2019-03-23

Krockering gennem bue 14.

Krokering ved bue 14, eller ikke krokering ved bue 14: Status er: • Sort er frispiller og ligger mellem bue 13 og bue 14. • Blå mangler bue 13 og bue 14 og befinder sig i stilling til bue 13. • Det er blå’s tur til at slå. Blå slår gennem bue 13 og krokerer sort efterfølgende. Blå placerer sig bag sort og slå sort gennem bue 14, således at sort ligger ca. 2 cm efter bue 14. Herefter slår blå sit 2. slag og rammer sort på vej gennem bue 14 og placerer sig ca. 20 cm til højre for sort. Spørgsmål er: Har blå krokeret sort på vej gennem bue 14 eller ej. Part 1 mener, at blå ikke har krokeret sort, da blå ikke har passeret bue 14 da den krokerer sort og derfor ikke har krokeringsret, fordi blå har krokeret sort allerede én gang efter bue 13. Part 2 mener at blå har krokeret sort, da det er tale om bue 14, (krokeret men ikke færdig krokeret). Hvis man forstiller sig at blå rammer sort på samme måde (uden at have passeret bue 14 inden krokering) og at blå bliver afrettet så den rammer slutpinden, vil blå skulle tage kuglen i hånden og fortsætte ved bue 8? Svar.: Den sorte kugle er ikke krockeret, da blå ikke er igennem buen i berøringstidspunktet og blå har krockeret sort mellem bue 13 og 14. Til grund for afgørelsen er følgende regel: §4 stk. 5: En kugle kan kun krockeres én gang i hver omgang. Dog må kuglen igen krockeres, såfremt spillende kugle passerer en bue som led i spillet. Som du skriver at hvis, den havde ramt start/slutpind, så var det ned til bue 8.
bottom of page