top of page

KROCKETREGLER & FORTOLKNING

Indhold

Emne

Søgeord

Dato

Fortolkning

Diverse

2013-06-27

Kugle udenfor banen

Hvis en kugle er slået ude for banen og lagt et køllehoved fra snoren som beskrevet, må den så flyttes hvis den er i vejen for at den næste spillers slag, og derefter ligges på plads, det er jo i princippet en kugle der er ude af spillet indtil han/hun har ret til at ligge den ind igen. Svar.: Kuglen må flyttes Grundlaget for afgørelsen er: Af reglerne § 3 stk. 8 fremgår det at ”En kugle, der ligger uden for banen, skal lægges et køllehoved ind vinkelret på snoren, hvor den løb ud af banen.” Begrundelsen for at placere kuglen et køllehoved fra snoren er klart at gøre opmærksom på, om kuglen er inde eller ude, over for de øvrige spillere. Udvalget er enige om at kuglen må flyttes, da der er tale om en ”død” kugle og at en død kugle ikke må have indflydelse på spillet på banen.

Fortolkning

Pindekugler

2016-06-15

Kugle ved bue 14

Sort kugle, der er frispiller, krockerer blå kugle, blå kugle passerer igennem bue 14 og rammer slutpind Se illustration: Spørgsmålene er: 1) Har blå kugle ramt slutpind og skal begynde ved bue 8? 2) Såfremt 1) er rigtigt, skal sort lægge fra blå hvor den lå efter sorts slag? 3) Er det krockeringen der gælder, og sort blot lægger fra og fortsætter? Svar.: Blå kugle er krockeret og frispiller Af § 5 stk. 10 fremgår det at: ”Pinden må ikke rammes i slaget, som bue 14 passeres med. Hvis en kugle krockeres, før pinden rammes, gælder krockeringen.” Af § 3 stk. 6 fremgår det at: ”Resultatet af et slag opgøres, når kuglen/kuglerne ligger stille. Dette er afgørende for , om den/de kan erklæres for at være uden for banen, at have passeret en bue, at have opnået slag, at have mistet slag, osv.” Sort kugle har opnået to slag i forbindelse med krockeringen.

Fortolkning

Pindekugler

2014-08-04

Kuglen er forsat pindekugle og må passere bue 8

Spørgsmål 1: En pindekugle rammes af en modstanders kugle (frispiller eller ikke pindekugle) hvorved pindekuglen løber hen og lægger sig i bue 8 (kølleskaft kan ikke gå mellem bue og kugle), er pindekuglen ude af stilling? Spørgsmål 2: En pindekugle ligger i bue 8 (kølleskaft kan ikke gå mellem bue og kugle) pindekuglen røres af en modstanders kugle (frispiller eller ikke pindekugle), er pindekuglen nu ude af stilling? Svar.: Kuglen er fortsat pindekugle og må passere bue 8 i næste slag. Grundlaget for afgørelsen af begge spørgsmål er: Det fremgår af § 2 stk.1 at ”En kugle har ikke passeret en bue før spillerens kølleskaft kan gå ned mellem kuglen og buen uden at berøre kuglen”. Da kuglen kommer fra den rigtige side, kan den frit vælge at gå igennem buen/buerne eller at blive liggende. Det fremgår af § 5 stk.7 at ”Hvis en kugle forårsager, at modstanderens pindekugle rammes, må den ligge i to slag efter berøringen”.

Fortolkning

Diverse

2013-01-06

Kugler rammer spillere

Første situation: Vi har i landelsturneringen været udsat for, at en medspiller stod udenfor banen og blev ramt af medspillerens kugle, som efterfølgende faldt ned på banen igen. (Kuglen sprang gennem luften og ramte medspilleren). Spørgsmål 1: Hvordan bedømmer vi situationen? Spørgsmål 2: Hvordan bedømmer vi situationen, hvis det var en modspiller, der blev ramt? Anden situation: I en kamp vil en spiller ramme en anden kugle, således den flyttes væk fra stilling, spillerens kugler springer efterfølgende hen på medspilleren, der står på banen. Spørgsmål 3: Hvordan bedømmer vi situationen? Spørgsmål 4: Hvordan bedømmer vi situationen, hvis det var en modspiller, der blev ramt? Tredje situation: En spillende kugle, der har krockeret, og løber ud mod sidelinjen, bliver stoppet af medspilleren. Spørgsmål 5: Hvordan bedømmer vi situationen? Spørgsmål 6: Hvordan bedømmer vi situationen, hvis det var en modspiller, der stoppede kuglen? Svar.: Følgende § ligger til grund for afgørelsen: § 9 stk. 4: ”Spillerne skal udvise sportslig optræden under krocketkampen og ikke genere med- og modspillere.” § 9 stk. 7: ”Ved tvivlspørgsmål er det altid de fire spillere på banen, der skal blive enige om spillet. Ved stævner kan der være en stævneledelse, man kan spørge til råds, men som udgangspunkt er det altid forannævnte, der er gældende.” Samt § 3 stk. 6: ”Resultatet af et slag opgøres, når kuglen/kuglerne ligger stille. Dette er afgørende for …” Udvalget vil gerne understrege at den stillede opgave er at fortolke de skrevne og ikke de uskrevne regler jf. regelhæftet. Udvalget mener at de spørgsmål der er kommet fra SGI løses ved at man beder de øvrige spillere på banen om at flytte sig fra spilleretningen inden man skal slå, således at de nævnte situationer ikke opstår.
bottom of page