top of page

KROCKETREGLER & FORTOLKNING

Indhold

Emne

Søgeord

Dato

Fortolkning

Krockeringer

2018-09-25

Passere bue og krockere frispiller

Spørgsmål.: §4 stk. 2 ”Ved passage af bue 3 kan der ikke opnås krockering af en frispiller i samme slag som buen passeres i”. I stk. 8 står at ”En spillende kugle kan i samme slag først passere en bue og derefter krockere en frispiller når retten til krockering er til stede. ” Hvordan skal jeg forstå dette – Jeg opfatter det at passere en bue og ramme en frispiller ikke er en krockering, men et spil igennem buen og i 1. slag herefter er der krokeringsret, hvis det er krockeringen af frispilleren der gælder, så er buen vel ikke taget?? Jeg ved godt, at vi altid siger, at når en frispiller rammes ved passering af buen – er denne krockeret og der er herefter 2 slag, men i grundregler §3 st. 6 står at resultatet af et slag opgøres når kuglen/kuglerne ligger stille, så hvis krockeringen gælder kan buen ikke være passeret eller???? Svar.: Under henvisning til afgørelsen den 7./3. 2013: Er frispilleren krockeret. Ja kuglen har passeret buen og krockeret frispilleren Følgende § ligger til grund for afgørelsen: § 4 stk. 2: ”Retten til krockering er til stede • i 1. slag efter passage af bue 3 – 14 • når mindst én af kuglerne er frispiller. Spillende kugle skal dog have passeret bue 3. Fortolkning: Ved passage af bue 3 kan der ikke opnås krockering af en frispiller i samme slag, som buen passeres i.” Ordlyden omkring frispiller og bue 3 er det eneste sted i reglerne, hvor der ikke opnås krockering af en frispiller, hvorfor et enigt udvalg finder at frispilleren er krockeret jf. det gældende regelhefte.

Fortolkning

Pindekugler

2018-11-27

Pindekugle efter 3 - 4 slag.

En pindespiller, der har slået 4 gange efter at have ramt pinden må krockeres, men så mente nogle at så er vedkommende heller ikke pindespiller længere. Vi er nogle, der mener at iflg. § 5 stk 8, så kan vedkommende ikke krockere en frispiller før bue 8 er passeret. Han er stadig pindespiller. Vi mener en pindespiller, der er krocketbar kan køres rundt på banen uden at gøre noget som helst andet end ned til sin bue (bue 8). Svar.: Kuglen er både krockerbar og kan selv krockere en frispiller. Til grund for afgørelsen er §5 stk 5: En pindekugle har ikke ret til krockering, ligesom der ikke kan opnås krockering af en pindekugle Og § 5 stk 6: En kuge, der har ramt vendepinde, har ret til at ligge som pindekugle i 3 slag. Efer 4.slag må kuglen krockeres. Da kuglen kan krockeres, kan den ikke længere være pindekugle, og må også selv krockere.

Fortolkning

Krockeringer

2018-09-01

Pindekugle ramme frispiller og løbe tilbage i bue

En pindekugle skydes igennem bue 8. Efter passage af bue 8 rammes en frispiller, og derefter løber kuglen retur igennem bue 8 og standser i en position før bue 8. (Lidt utopisk måske, men kunne f.eks. være forårsaget en meget speciel beskaffenhed af banen; knolde, en lille bakke el.lign.) Hvad er kuglens status: 1. Frispilleren er krokeret. 2. Kuglen er stadig pindekugle (Da bue 8 ikke er passeret). Lidt argumenter: En kugles status opgøres først når kuglen ligger stille. Der må dog være en undtagelse, netop når en pindekugle passerer bue 8. Ifølge regeludvalgets afgørelse kan en pindekugle krokere en frispiller i samme slag, som bue 8 passeres i. Afgørelsen findes her: http://www.dgiribeamt.dk/krocket/dgi_land/homepage/spilleregler/afgoerelser/ files/ 2013_14/130307.pdf Hvis kuglen skal dømmes tilbage som pindekugle, så må det være en meget speciel regel-situation, hvor en tidligere opnået krokering bliver annulleret, fordi kuglen løber tilbage gennem buen. Besvarelse.: Et enigt udvalg er kommet frem til at kuglen er krockeret og ikke længere er pindekugle. Begrundelse: (jævnfør tidligere afgørelse) Følgende § ligger til grund for afgørelsen: § 4 stk. 2: ”Retten til krockering er til stede i 1. slag efter passage af bue 3 – 14, når mindst én af kuglerne er frispiller. Spillende kugle skal dog have passeret bue 3. Fortolkning.: Ved passage af bue 3 kan der ikke opnås krockering af en frispiller i samme slag, som buen passeres i.” Ordlyden omkring frispiller og bue 3 er det eneste sted i reglerne, hvor der ikke opnås krockering af en frispiller, hvorfor et enigt udvalg finder at frispilleren er krockeret jf. det gældende regelhefte.

Fortolkning

Pindekugler

2015-05-06

Pindekugle; krockering efter 4. slag

Da en pindkugle i sit 4. slag kan krokere en frispiller i slaget gennem 8 er krokeringsretten åbenbart tilstede i slaget. Det må betyde at man i 4. slag kan krokere en frispiller uden at gå gennem bue 8. Rigtigt? Svar.: NEJ. Det er en forudsætning at kuglen har passeret bue 8. Hvis ikke, har den først krockeringsret i næste slag. Dette fremgår af § 5 stk. 6 ”En kugle, der har ramt vendepinden, har ret til at ligge som pindekugle i 3 slag. Efter 4. slag må kuglen krockeres”, samt af § 5 stk. 8 ”Når en pindekugle har passeret bue 8, er den ikke pindekugle længere”.
bottom of page